torsdag den 8. marts 2012

Dessertkagen fra min fødselsdag. Chokolade & æble. Nr. 4

Til min fødselsdag lavede jeg denne dejlige lille kage - en variation af en af mine tidligere opskrifter her på bloggen.

Det er kagen med Æble - Blåbær - Marcipan - Hvid chokolade, som er tvisted lidt om med inspiration fra en flittig bloglæser alias Ellen Hessellund :o)

Så den hvide chokolade er blevet til en mørk 60 % chokolade. Mel er sat ned til 130 gram plus 20 gram kakaopulver. Til slut er lavet en orangesirup med hele stykker appelsin, som er hældt over kagen umiddeltbart efter den er kommet ud af ovnen.

Æble - Marcipan - Chokolade


Lækker chokoladekage med appelsinsirup.


Ingredienser: 
Kage:
3 æg
125 G. sukker
150 G. smør
100 G. mørk chokolade (60%)
3 stk. æbler
120 G. marcipan
ca 50 G. blåbær
130 G. mel
20 G. kakaopulver
1 tsk. bagepulver
1 tsk. kardemomme
1 tsk. vanilje sukker

Topping:
80 G. mascarpone
2 spsk. creme fraische eller yoghurt naturel
10 G. flormelis 

50 G. hvid chokolade
Citronmelisse eller mynte som pynt

Orangesirup:
2 stk. Appelsiner
200 G. Sukker
2 dl. Vand


Fremgangsmåde:

1) Smør 10 små muffinforme og drys med rørsukker.


2) Æg og sukker piskes hvidt.


3) Tilsæt smeltet smør og chokolade.


4) Vend forsigtigt mel, bagepulver, kakaopulver, kardemomme og vanije sukker i dejen.


5) Hæld halvdelen af dejen i formen og fordel halvdelen af blåbærrene, æblerne og marcipanen ud over dejen.
Jeg beholdte skrællen på æblerne og skar dem i 16 stykker pr æble. Marcipanen skar jeg i tynde skiver.


6) Fordel resten af dejen ovenpå og ligeledes resten af æblerne og marcipanen. Til sidst lægges blåbær på toppen.


7) Bages ved 150-160º i ca 15 min.

8) Nu skal vi lave sirup: Skrællen skæres af appelsinerne og de skæres i stykker a 2 x 2 cm. Kommes i en gryde med vand og sukker. Koges sammen ved medium varme. Lad det simre ca. 10 min. og stilles til afkøling på køkkenbordet.

9) Bland mascarpone, yoghurt naturel og flormelis godt sammen.

Når kagen skal serveres tages de ud af formene og sættes på et fad eller tallerken. Toppes op med lidt mascarpone creme, hakket hvid chokolade og orange sirup. Husk at gemme lidt sirup til anretningen. Slut af med et par kviste citronmelisse og evt lidt blåbær, hvis der er flere i bakken.

Samme grundopskrift, men en helt anderledes kage!  Bekendt og så alligevel ikke..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar