torsdag den 28. august 2014

Æbler - Jeg elsker hjemmelavet marmelade.

Det er æbletid i Danmark og overalt i landet kan vi se æbletræer i fuld flor. Æblerne har det godt i vores land.

Jeg har også et par æbletræer i haven, og det er jeg rigtig glad for. Høsten er ganske vist på det jævne i år. Men der bliver da til lidt marmelade.

Æblemarmelade 

Lækker æblemarmelade fra haven


Ingredienser:

1 kg. æbler
400 gram sukker (du kan selv justere sukkerindhold efter, hvor søde dine æbler er)
½ stk. vaniljestang

Fremgangsmåde:

1) Æblerne skrælles og kernehuset skæres væk. Æblerne skæres i mindre stykker og kommes i en gryde.
Tilsæt sukker og vaniljestang, hvor kornene er skrabet ud. Kog gerne vaniljestangen med, den giver ekstra smag.

2) Lad æblerne koge ca. 10 minutter under låg. Fjernelåget de sidste par minutter, så fordamper lidt af væsken, så marmeladen ikke bliver for tynd.

Tilsæt lidt atamon, hvis du ikke spiser marmeladen inden for et par uger.

Det kan anbefales at give æblerne en tur med stavblenderen, så bliver den så dejlig lind. Det gør jeg selv når jeg laver æblemarmelade.  

Kom marmeladen på skollede glas.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar