lørdag den 21. februar 2015

Thai fiskesuppe med tigerrejer og kokosskum

Kokken har haft fødselsdag! 

I den anledning vil jeg rulle min 3-retters fødselsdags menu hen over bloggen i løbet af den næste uges tid, eller to. 

Vi starter med forretten. 

Thai fiskesuppe med ristede tigerrejer samt kokosskum


Spicy fiskesuppe




Ingredienser

1 stort løg
½ stk. porrer
5 fed hvidløg
1 spsk hakket ingefær
4 stk. gulerødder
1 stk. fennikel
1 stk. chili
1 l. fiskefond
2 dl. hvidvin
1 ds. hakket tomat
2,5 dl. kokosmælk
1 stk. citrongræs
1 stk. lime
Salt & peber

Fremgangsmåde


1)      Løg, hvidløg, gulerødder, fennikel, chili og ingefær sauteres i en gryde med olivenolie ved god varme. 

2)      Tilsæt hvidvin og fiskefond og hakket tomat. 

3)      Citrongræs bankes fladt og puttes i suppen (husk at tage citrongræs op inden suppen blendes)

4)       Lad det simre 30 min. 

5)      Tilsæt kokosmælk og lad det simre endnu 25 min.  

6)      Nu skal citrongræs tages op af gryden. Så skal suppen blendes, fuld skrue i en blender. 

7)      Smag suppen til med limesaft, salt og peber. Justér evt. smagen med lidt soja. Hvis suppen er for tyk kommer du lidt ekstra vand i gryden.


Hvis du vil have kokosskum skal du bare lune lidt kokosmælk og blende den med en stavblender. Det kommer du så på suppen lige inden servering.

Server den i en stor flot dyb tallerken. Jeg kom lidt fintsnittede porrer og gulerødder samt ristede tigerrejer i bunden af tallerknen. Herefter en stor skefuld suppe, og en lille smule kokosskum på toppen. 



Bom bom... så er forretten serveret!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar