mandag den 25. juli 2016

Aroniabær - Ribs - Stikkelsbær, marmelade ja tak!

Det er højsommer ude i baghaven. Det betyder at bærbuskene står i fuld flor. Hjemmelavet marmelade er et hit herhjemme. Så derfor laver jeg gerne en del marmelade når der er bær i haven. 

Ribs og stikkelsbær har jeg lige været i haven og plukke, men jeg må indrømme at aroniabærrene ikke er fra egen have. Der er heller ikke modne endnu, men jeg havde lidt i fryseren som jeg brugte. 
Aroniabær er et af de danske superbær som er rig på antioxidanter, så dem kan man ikke få for mange af!



Ingredienser
400 gram aroniabær
300 gram ribs
200 gram stikkelsbær
600 gram sukker
vanilje (kornene skrabes ud)
evt saften af en citron
melatin (til konservering og jævning)

Fremgangsmåde 
1) alle bærrene skyldes og kommes i en gryde med sukker og vaniljekorn. Lad det koge 10 min. og kom citronsaften i hvis du ønsker. 

Jeg gav marmeladen et par gange med stavblenderen for ikke at have for mange klumper i den. 

Til sæt melatin og lad et koge et par minutter inden du hælder det på skoldede glas. 

Er du også vild med marmelade? Så kig forbi nogle af mine andre marmelade opskrifter her på bloggen. 

Måske du elsker solbær & kardemomme? eller er du mere til Rabarber & æbler?   Du kan også prøve min favorit med Hyben & hvid portvin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar